Tantens havregrynskugler

Da jeg startede denne blog lovede jeg mig selv, at det IKKE skulle være en madblog. Men så er det jeg tænker - det er jul og denne opskrift går ikke ind under betegnelsen mad, så det går nu nok alligevel.

Der er desværre ikke et billede, men de fleste ved vel hvordan en havregrynskugle ser ud. Derimod er der virkelig stor forskel på hvordan de smager. Jeg har prøvet forskellige opskrifter, men denne her er min absolut favorit.

Havregrynskugler:
1 kg havregryn
800 g sukker
8 spsk portvin
4 dl sort kaffe, afkølet
2 dl kakaopulver
300 g smør
4 tsk mandelessens
kokosmel

Alle indigredienser bortset fra kokosmelet blandet i en stor skål. Der æltes længe, til smørret bliver blødt (tag det evt. ud af køleskabet i god tid i forvejen) og blandingen er jævn og medgørlig.
Kuglerne trilles i håndfladerne, de skal være ca. 2 cm i diameter. Derefter vendes de i kokosmelet og lægges på et fad, som overdækkes med tætsluttende plastfolie og stilles køligt, men ikke i køleskab.

Nydes afkølet - det feder først i morgen, og der er vi ikke hjemme.

God fornøjelse



Kommentarer