Vi skulle skamme os

Jeg så en debat på de sociale medier hvor der blev debateret, om hjemløse skulle have lov til at holde hund. Jeg synes at der er en kedelig tendens til, at vi er blevet smålige! Hvem kan ikke unde mennesker der har mistet alt andet, at have en trofast ven. En ven at varme sig sammen med i de kolde dage. Der findes jo også hjælpeorganisationer der hjælper med mad og vaccinationer

Mange vil måske synes at de hjemløse selv er skyld i den situation de er i. Jamen hvem kan vide det? Vi kender jo ikke deres historie - så hvorfor skulle vi være i stand til at bedømme det? Jeg synes der er en meget skråsikker mentalitet på det område. Mange mennesker lukker øjnene og siger det sker ikke for mig. Jamen det er heller ikke rart at tænke på - det kan jeg da heller ikke selv lide at tænke på. Tro mig - ALLE kan komme ud på en glidebane hvor det kun går en vej og det er nedad - lynhurtigt. Selvom vi har et godt socialt system her i Danmark, så er der desværre stadig nogle der af en eller anden grund ryger på gaden.

Da jeg så i sidste uge mødte en hjemløs, der stod og solgte HusForbi så var jeg ikke i tvivl. Jeg havde ingen småpenge, men jeg gik ind i den nærmeste dagligvarebutik og fik vekslet nogle kontanter. Derefter kunne jeg købe bladet og på den måde støtte op om et godt projekt. De 20 kr var nok noget af den bedste investering længe. Lidt for den almindelige dansker - meget for den hjemløse.

Hold nu op hvor det satte tanker i gang. Tænk ikke at have et fast tilholdssted. Ikke at vide hvor du skal sove i nat. Ikke at vide hvornår du får noget at spise igen. Ikke at vide hvor du skal gøre af dig selv. Nej hvor er vi mange som er privilligerede og alligevel beklager vi os over alt muligt. Vi skulle skamme os. Det gør jeg nu.

Hilsen Prinsessen på Ærten

Kommentarer