Sunde æble- kanelsnegle

I mange år har det været en juletradition at få æbleskiver og glöck. Vi er ikke helt så vilde med det, så  i år er der linet op til at starte en ny tradition. Varm kakao med rom og flødeskum, så spiller klaveret igen. Efter afstemning hvad der kunne passe hertil var svaret kanelsnegle og så måtte jeg finde en god opskrift. Det kunne hende den langhårede så bidrage med - endnu engang. 

Image and video hosting by TinyPic

Ingredienser:
1,5 dl lun æblemos (jeg har købt færdiglavet æblegrød, som blendes)  2 dl tykmælk, 0,25 dl olie, 25 gr gær, 200 gr fuldkornshvedemel, 350 gr hvedemel, 1 tsk salt, 1 dl sukrin (kan godt udelades)

Fyld: 3 dl æblemos, 2-3 spsk kanel, 1 spsk kardemomme.

Fremgangsmåde:

Lun æblemosen og tilsæt tykmælk. Rør derefter gæren ud i massen og tilsæt salt og olie. Tilsæt sukrin. Rør fuldkornshvedemel og hvedemel i. (gem lidt mel til senere). Dejen skal være klistret. Stil til hævning et lunt sted i 30 min.

Rul dejen ud på et meldrysset bord. Smør fyldet på og rul dejen sammen. Skær kanelsneglene ud og put dem på en bageplade. Lad dem hæve i endnu 30 min.

Sneglene bages ved 175 gr varmluft i ca 15 min (de skal være let gyldne)

De er prøvesmagt men ellers er de puttet i fryseren. Klar lige til at tø op, og derefter lunes i ovnen. For at bagværket skal smage så nybagt som muligt, putter jeg altid brødet i en stegepose mens det lunes, så bliver det hverken tørt eller hårdt. 

God fornøjelse.

Kommentarer