Lange patter

Jeg har lige været til et godt arrangement med spændende info og lækker lagkage. Når man sådan er afsted blandt andre mennesker, er der noget der hedder almindelig høflighed og pli. Eller det er der i Tantens øjne.

Noget siger mig at jeg måske er landet på den forkerte planet, for i hvertfald blev jeg antastet af en ganske ukendt dame, som havde noget meget konkret at sige om min person. Måske vidste hun ikke hvordan man smalltalker, ja jeg kan snart ikke finde på flere undskyldninger for hendes opførsel, men det var tæt på, at hun ikke kunne bruges til pæn.

Jeg stod såmænd bare et sted hvor damen synes, at hun var mere berettiget til at stå end jeg og så forsøgte hun ellers på bedste vis at flytte mig. Det lykkedes dog ikke til stor irritation for hende. Jeg skal undlade at sige hvad hun sagde, men jeg blev overrumplet og ikke mindst småchokeret, da damen blev ved med at kommentere noget selv om jeg forsøgte høfligt at glide af situationen. Hun var meget insisterende og irriterende. WTF! Så tag dig dog sammen kvinde. 

Da damen gik igen kom min ledsager hen og hun var også overrasket over, hvad der kunne komme ud af munden på den påtrængende dame. Jeg syntes at damen var pinlig i hendes opførsel og lige i nuet blev jeg faktisk lidt mundlam. 

Men vi kender vel alle typen der lige synes, at alle de møder på deres vej har hårdt brug for deres uforbeholdne mening om tingene.. Det er yderst unødvendigt og direkte uforskammet. Så lad dog være. Noget siger mig at det er mennesker med lavt selvværd, der projekterer deres egne dårligdomme over på andre mennesker. Det urkomiske i det var at det hun sagde om mig, lignede hende selv til forveksling.

Jeg kunne aldrig drømme om at gå hen til en anden person og sige Du er.... Nej sgu da. Det er her almindelig pli og høflighed kommer ind i billedet. Man siger kun noget hvis man bliver spurgt om ens ærlige mening og her kan man stadig godt sige det på en pæn måde. Det er der kunsten: har du ikke noget pænt at sige så sig det pænt, kommer ind i billedet.

Det var en lille ridse i en ellers hyggelig aften. Så meget for at være en rummelig hyggetante. Damen skulle have haft sådan en verbal røvfuld og en timelang lektion i Takt og Tone af Emma Gad, men sådan er jeg bare ikke. I så fald skal jeg være trængt voldsomt op i en krog. Jeg tænker at min gode ven Karma aflægger hende et besøg i stedet for.

Så hvis du synes at der er noget anderledes ved mit udseende næste gang vi ses, så er det fordi jeg får lange patter af mennesker der ikke ejer situationsfornemmelse eller almindelig pli - og lad for guds skyld være med at kommentere det ;) Jeg græmmes. Sådan er det bare. Bum.

Kommentarer