Årets juledekorationer

I søndags var det første søndag i advent og familien insisterede på at pynte til jul. Modstræbende måtte jeg give mig, for jeg ville ellers gerne vente til 1. december. Da vi ved den lejlighed havde alle julekasserne nede fra loftet, kunne jeg jo passende lave juledekorationer. Som sædvanligt lidt af en udfordring, når man ikke bruger hverken ler eller gran.

Image and video hosting by TinyPic

Disse to fyrfadsstager har tit været fyldt med diverse pynt, men i år fandt jeg en gammel blok med dekorationspapir, og så blev en side rullet sammen og stukket ned i røret. En kurv og diverse kugler og så var den hjemme - pånær at lysene vaklede. Så måtte jeg finde en plade at ligge nederst i kurven og så starte forfra igen.

Image and video hosting by TinyPic

Denne søde skål har jeg haft stående længe og jeg har kredset om den flere år, men vidste ikke rigtigt hvordan jeg kunne bruge den rigtigt. Så fik jeg den ide at fylde den med små guldkugler. Det virkede ikke. I desperation tog jeg en pose billig grødris. Det skabte lige den rigtige bund til at sætte et spyd i til fyrfadslys. Så var det bare at finde den rigtige farve sløjfe og få den bundet rigtigt. Heldigvis var der lidt ståltråd i sløjfen så den kan arrangeres og ikke bare hænger og sjasker.

Image and video hosting by TinyPic

På Pinterest havde jeg set en dekoration med en billedramme og det måtte jeg bare prøve. For at skabe dybde var jeg nødt til at fjerne bagbeklædningen og glasset og som ny bund har jeg brugt et gammelt spejl. Dertil kom lys og sølvkugler. Ganske enkelt at lave.

Image and video hosting by TinyPic

Jeg har snydt lidt i år. Den høje dekoration er en genganger fra tidligere år, men den blev så god at jeg ikke nænner at skille den ad igen. Det store fad blev fyldt med store grankogler fra ferie i Kroatien som er blevet tørret godt og sprayet med hårlak, så de holder bedre. En gammel halskæde og små røde pakker. Hvis jeg kører træt i alt det røde, kan jeg blot skifte til hvide fyrfadslys.

Image and video hosting by TinyPic

I efteråret havde jeg plukket nogle hortensiaer ind og havde tørret dem langsomt. Dvs. sat den i en vase og lod dem drikke alt vandet og ikke fylde mere på. Det gjorde at de holdt farven meget bedre. For at holde styr på dekorationen, måtte jeg i gang med oasis som jeg skar til så den passede til fadet. Så pillede jeg hortensiaen i små stykker og satte dem i oasisen. Derefter er den pyntet med små sølvroser og enkelte kugler.

En klog Tante har engang sagt, at kun fantasien satte grænser. Jeg indrømmer at lige på et tidspunkt i søndags, var jeg yderst træt af den talemåde og var tilbøjelig til at tænke om den kloge Tante ikke bare kunne have holdt sin mund. De små grå kom på overarbejde. Jeg vil nærmere sige, at der blev støvet af i alle hjørner på øverste etage.

På en eller anden måde lykkedes det mig at komme i mål og jeg kan nu begynde på alle de andre gøremål der ligger og venter inden jul.

Kommentarer