Kyllinge-valnøddesalat

Traditionen tro holdt vi julefrokost i går sammen med familien. Vi holder en lidt utraditionel sammenkomst, hvor det kører på skift mellem os tre søskende med hvem der laver de forskellige menuer. En står for hovedretten, mens de to andre kommer med henholdsvis forret og dessert, og næste år er det omvendt. Rigtig sjovt for så er der ingen der ved hvad menuen står på og opgaverne er ligeligt fordelt.

I år var det så min tur til at lave forretten og jeg fandt min gamle kogebog frem fra Ruder Konges Tid  "Forretter & frokostretter fra Brugsen" købt i starten af 80'erne til en ublu pris af hele 10 kr pr bog. Vi har hele striben og vi bruger stadig opskrifterne.

Ingredienser:
900 g kalkunbryst, 7-9 bladselleri, 3 store syrlige æbler, 150 g valnødder, 450 g mayonnaise, 1/4 creme fraiche, citronsaft, salt og citronpeber.

Image and video hosting by TinyPic

Kalkunbrystet koges 1 time og afkøles (evt dagen i forvejen). Kødet skæres i terninger. Bladselleri skæres i tynde snitter. Æblerne skæres i terninger. Valnødderne hakkes. Ingredienserne blandes i en skål. Mayonnaise og creme fraiche røres sammen og smages til med krydderierne. Mayonnaise blandingen vendes i salaten. Pyntes med valnødder og tynde æblebåde. Serveres med flutes.

Tips.
Jeg lod den stå og trække en time i køleskabet inden serveringen. Opskriften er beregnet til 12 personer. Da jeg ikke syntes at det blev til en ret stor portion, valgte jeg at portionsanrette forretten på frokosttallerkner, men kun til forret var det en passende portion.

Smagsdommerne var enige. Det smagte lækkert og var dejligt friskt. Helt sikkert en opskrift vi skal bruge i hverdagen.

Kommentarer