Glædelig december

Jeg har bemærket en ny trend blandt "julefanatikere" med opstart af julepyntning sidst i oktober, juletræet pyntes først i december, gaverne er der for længst styr på og de første er købt allerede i januar måned. Julebagningen er for længst overstået, for det er godt at være i god tid. Nogle fejrer endog halvårsjul med julemenu den 24. juni midt i sommervarmen med and, gås, flæskesteg og ris a-la-mande. Der er endvidere lavet undersøgelser på, hvilken lykkefølelse man får, hvis man pynter tidligt op til jul.


Der er vi slet ikke i nærheden af herhjemme. Vi er åbenbart håbløst utrendy og det har vi det helt fint med. Traditionen tro starter alle vore juleforberedelser først i december. Til gengæld holder småkagerne og konfekten helt til jul og julen med, vores juletræ står frisk og flot den 24. december, og vi glæder os til julemenuen, som vi næsten kun får den ene gang om året. Mortensaften dog undtaget.



Og hvorfor går Tanten så meget op i den nye trend? Fordi det er hammer svært at skulle lave halvårs Sankt Hans Bål den 23. december?  Nogle ting hører bare ligesom hjemme på den årstid de engang i tidernes morgen blev fastlagt. Vi fejrer jo heller ikke halvårs påske og pinse og det er da også vigtige højtider.


Hos os har vi forsøgt at skrue lidt ned for julen. Jeg har ikke lavet så mange dekorationer i år, som jeg plejer. Det har undret mig lidt, men efterfølgende har jeg også erfaret, at jeg  rent faktisk har glemt at lave en til køkkenet. Det går nok. Det må være den nye trend. Less is more. Julen er hjerternes fest og ikke pengenes.

Glædelig december derude.

Kommentarer