En lille Tisse-Leif

Hvor kan man dog lære meget om mennesker ved at være medlem af en gruppe på Facebook. Hvis man kigger nærmere efter kommer folks sande jeg ofte frem, når de kommenterer på et opslag. Da jeg elsker vittighedstegninger er jeg derfor medlem af en gruppe, hvor der vises tegninger tegnet af en bestemt tegner. I mine øjne er han intet mindre end genial. Der kan siges så meget i en tegning med meget få ord og humor. Hans tegninger er sjove, skarpe, satiriske og handler om alt fra politik, dagens DK og så det lidt pikante.

I dag var der så en herre der høfligst spurgte i gruppen, om der ikke kunne komme lidt andre tegninger på væggen end de pikante. Det var blevet lidt ensformigt i længden, og når nu tegneren havde så bredt et repitoire så hvorfor ikke se lidt af det hele....

Stakkels mand siger jeg bare! Straks blev han høvlet ned med, at det var fordi han havde en lille Tisse-Leif og kun kunne tåle at læse Kristeligt Dagblad og en masse kommentarer der var meget værre. Jeg må sige at jeg faktisk rystet over, at voksne mænd kunne mobbe andre mænd så meget. Føj altså! Det endte med at den stakkels mand meldte sig ud af gruppen og admin måtte komme med en reprimande om kammertonen og trusler om at blive smidt ud af gruppen.

Det fik lige mig til at tænke på, hvem der reelt i det her tilfælde har en lille Tisse-Leif! Det man siger er man vel selv, for det står i Aktuelt?! Dem der har brug for at råbe "Små Tisse-Leif'er  er vel dem der selv har små Tisse-Leif'er og derfor har brug for at projekterer sine egne mangler over på andre. Det er jo så nemt at gøre på Facebook, specielt hvis man ikke har røver i bukserne til at gøre noget ved det.

I mine øjne var den stakkels mand en mand med røver i bukserne. At højne mangfoldige indslag i en gruppe kan vel aldrig være noget dårligt? Hvis man kun vil se p&p så er der jo masser af grupper på Facebook der udelukkende har det. Hver mand sine lyster. Jeg er ikke sart mht de omtalte tegninger, men jeg indrømmer gerne at jeg synes det bliver plat i længden.

Nogle mennesker siger Facebook er kedeligt, men jeg vælger at se sådan på det, at man også kan lære noget. I dag lærte jeg noget om folks sande jeg'er. Næste gang jeg ser en kommentar med ondskabsfuldt ordlyd om andre tænker jeg nok automatisk: Lille Tisse-Leif eller Tisse-Line! Der er så mange andre ord i det danske sprog, så hvorfor ikke bruge dem...


Kommentarer