Velkommen til foråret

Foråret er i mine øjne den skønneste årstid - fuld af fortrøstning til at det bliver en enestående dejlig havesæson. Alene det vi går over til sommertid betyder frem med havemøblerne og i maj kan man plante de dejlige sommerblomster.

Image and video hosting by TinyPic

Sidste år havde vi for første gang sommerfuglelavendel. Det var jeg bare nødt til at have stående ved fordøren i år igen så gæsterne kan blive budt velkommen med en skøn duft.

Image and video hosting by TinyPic

Vi plejer at have dahlia i krukkerne, men i år er intet som det plejer. Krukkerne er sat helt væk. Jeg er blevet så træt af at hver gang det regner rigtig meget, så er krukkerne bagefter fyldt med jordstænk op af siderne selv om de står på terrasserne. Pt har jeg givet lidt op med de krukker, men måske ændrer det sig til næste år.

Image and video hosting by TinyPic

Jeg har længet ønsket mig at prøve kun have hvide sommerblomster, og i år skulle det altså bare være. Vi har ellers diskuteret det et par gange i årenes løb, og jeg har bøjet mig. Men denne gang var jeg selv afsted og så var der pludseligt frit valg på alle hylder. Intet skulle være som det plejer. Det blev faktisk meget vel modtaget - eller måske var det bare fordi det var for sent at sige noget til det.

Image and video hosting by TinyPic

Og hvad har Tanten så lige købt. Uha det er jo så lige det. Noget har jeg styr på, andet har jeg lige glemt hvad det hed og noget tredie har jeg aldrig set før. Sådan er det hver gang med mig i haven, mon jeg nogensinde lærer/husker det.

Image and video hosting by TinyPic

Lad mig starte med det nemme. Alle blomsterstativerne købte vi sidste år hos Harald Nyborg. Jeg kan godt lide stilen, lidt anderledes og så er jeg helt fri for jordstænkene. Zinkbaljen er en gammel genganger, der undgår vi nok ikke jordstænkene men lige der hvor den står går det nok. Intet er perfekt i vores have.

Image and video hosting by TinyPic

Nu kan jeg ikke udskyde det længere med de blomsternavne. Heldigvis har jeg Blomsterbogen. Der er efeu, nelliker, petunia, begonia og så de sidste to planter som jeg bare ikke kan finde navnene på. Nogen der har nogle gode ideer.

Kommentarer