Storhed står for fald

Der har været lidt krise her i det lille hjem på det sidste. Den store mængde regn har givet os en ekstra udfordring. På en enkelt dag fik vi næsten en hel måneds regn, og det var mere end vores store hortensia synes var sjovt.

Den store og vedvarende regnmængde tyngede grenene så meget, at de næsten lagde sig ned og samtidig var vejrudsigten ikke god. Stadig regn og stærk blæst. Jeg indrømmer gerne at jeg blev lidt bekymret. Det har altså taget lang tid, at få busken så stor.

Image and video hosting by TinyPic

Jeg havde flere gange i løbet af dagen været ude og banke vand af grenene, men det var nærmest nyttesløst. En venlig sjæl på facebook foreslog at jeg kunne binde busken lidt op. Straks begyndte jeg at rode rundt ude i garagen efter et langt tov, og fik jeg lavet en støtteanordning til den nødstedte busk og så kunne jeg gå roligt i seng.



Dagen efter kunne jeg igen fjerne tovet. Den stærke blæst kom heldigvis fra vest så busken kunne stå i læ, så det gik ikke helt så slemt som frygtet. Vi klarede skærene denne gang. Men vi går snart mod efterår (eller det har det jo snart været hele sommeren), og så kommer der ruskregn og storm igen.

Image and video hosting by TinyPic

Så jeg har været nødsaget til at lægge en plan. Til efteråret er jeg desværre nødt til at klippe 30 cm at alle grenene. Det kommer til at gøre ondt, men hvis busken skal overleve så er det det jeg må gøre. Hellere det end en stor busk med knækkede grene og store huller.

Allerede nu kan jeg se et kæmpe scenarie af at hele garagen er fyldt med hortensiablomster der hænger til tørre. Det bliver vist en lang snor der skal bruges. Der er mange blomster på busken - tæl evt. selv.

Kommentarer