Salathoved som afledningsmanøvre

I anledning af en anledning ville jeg lige køre forbi et blomstercenter og købe en lille gave. Der var mange spændende ting at kigge på, både blomster og en del dekorationsmateriale - det er jo snart jul og jeg skulle selvfølgelig hele vejen rundt og se alt, så jeg kunne blive inspireret til årets dekorationer. Lige mens jeg gik rundt, spottede jeg godt en lille indhegning med halm, foder og varmelys. Selvom jeg kiggede godt efter kunne jeg ikke se et dyr. At dømme ud fra vandskålens størrelse måtte det være et dyr af en størrelse, som jeg ellers godt burde kunne få øje på. Undrende gik jeg videre. Pludselig råbte en medarbejder til mig. "Kan du se ham"? "Øh undskyld?" "Ja der skulle gerne gå en skildpadde rundt et eller andet sted i nærheden af dig" Min mave slog lige en koldbøtte eller to, idet jeg har det ikke ret godt med dyr, som ikke har pels. "Tak for advarslen" fik jeg fremstammet, mens min reptilhjerne råbte flygt!! Puha jeg fik da lige travlt med at se nærmere på, hvor jeg gik. Heldigvis råbte medarbejderen "Han er her"!! Puha jeg stod i sikker afstand. Nå men man bør jo som bekendt se sin frygt i øjnene, så jeg nærmede mig forsigtigt medarbejderen og skildpadden. 2 meterS afstand måtte gøre det! Ganske rigtigt tøffede skildpadden stille rundt mellem hylderne. "Ja" forklarede medarbejderen "det er tid til en halv times aftensmotion inden lukketid". "Fint" tænkte jeg "skildpadden går den vej og så går jeg modsat vej i sikkerhed". Da jeg nåede kassen og skulle betale, kom medarbejderen rendende med skildpadden i hænderne. "Se lige her - den er ikke ved at tabe sine indvolde, men nu kan man godt se det er en han, ikke?! Er det ikke fantastisk" Jow jow det er fint, bliv nu bare lige derovre ikke! Indehaveren og en anden kunde stod og talte om et skilt, som de havde sat op ved indhegningen. Der stod "Skildpadden bidder"! Jeg tænkte bare - hvor var skiltet på fordøren, hvor der stod "løstgående skildpadder imellem kl. x-x" ?! Jeg kan love dig, at næste gang jeg besøger dette sted, har jeg øjnene lige så meget på gulvet som på de dejlige blomster. Måske har jeg endda et helt salathoved med i lommen, som jeg kan bruge som afledningsmanøvre - bare lige i tilfælde af, at jeg bliver overrasket af rovdyret. For dælen da - jeg skulle jo bare købe en blomst!

Kommentarer